Document
Чи гарантує новий закон доступ до одеських пляжів: думка юриста

Безперешкодний доступ одеситів до пляжів та скандальні договірні відносини міста з пляжними орендарями – це одне з найгостріших питань для громади нашого міста, яке з новою силою постає із кожним пляжним сезоном. Особливо після введення в дію нового закону.


Одесити мають надію, що із введенням в дію Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення безперешкодного доступу громадян до узбережжя водних об’єктів для загального водокористування», пляжі стануть відкритими, а договірні відносини прозорими. Між тим, у кожного постає питання:

 

Чи будуть підприємці, які по різним схемам орендують наші пляжі виконувати закон? Чи спроможна та готова місцева влада навести лад у цій сфері? Чи будуть притягнуті до відповідальності, ті хто будуть обмежувати у будь-якій спосіб безперешкодного та безоплатного доступу громадян до узбережжя Чорного моря?

Розглянемо запропоновані нововведення і спрогнозуємо його реалізацію.

По-перше, Законом заборонено обмежувати доступ громадян до водних об’єктів для загального водокористування. Обмеження у будь-який спосіб безперешкодного та безоплатного доступу одеситів до пляжів є адміністративним правопорушенням, що тягне за собою накладення відповідальності на громадян або на посадових осіб у вигляді штрафу від 6 800, 00 та 11 900, 00 грн.. Накладення штрафу можливе лише в разі фіксації правопорушення та складення протоколу правоохоронними органами. Тому варто, знати свої права і отримати вчасне, якісне реагування з боку поліції на скоєні правопорушення.

 

По-друге, обмеження доступу одеситів до моря та вимога плати за це є підставою для припинення права користування пляжною зоною. Тобто мова йде про примусове розірвання договорів укладених Управлінням інженерного захисту території міста, розвитку узбережжя Одеської міської ради або Комунальним підприємством «Узбережжя Одеси» з юридичними особами/фізичними особами-підприємцями. Однак, слід враховувати два моменти:

 

  • 1 – таке розірвання можливе виключно за рішенням суду;
  • 2 – це правило буде розповсюджуватися на договори укладені після вступу в силу Закону №51 від 29.10.2019 р., тобто після 21 лютого 2020 року. На договори укладені до цієї дати, даний припис примусового розірванні розповсюджуватися не буде, так як закон зворотної дії не має.

 

Крім того, слід нагадати, що міська влада до сьогоднішнього дня не затвердила нові, прозорі правила облаштування та експлуатацію пляжів Одеси. Не провела ревізію існуючих договорів, не відкрила публічно інформацію про орендарів, не затвердила плани-схеми існуючих пляжів, не винесла їх на затвердження Одеської міської ради. Поряд з цим, сумнівними залишаються укладені договори про співпрацю та дольової участі, що дозволить не застосовувати норму про примусове розірвання та трактувати її на користь «орендарів» одеських пляжів.

По-третє, забороняється влаштовувати огорожі або інші конструкції, що перешкоджають доступу громадян до пляжів. Імперативна норма Закону передбачає – демонтаж огорож та інших конструкцій їхніми власниками, а в разі невиконання приписів – місцевою владою, за рахунок власника огорож та конструкцій. І незважаючи на те, що Закон дозволяє демонтувати огорожі та конструкції, що були встановлені до його прийняття, у мене є великі сумніви, що місцева влада буде займатися демонтажем аргументуючи свою бездіяльність відсутністю фінансування та обмеженими повноваженнями!

 

Тому, для реалізації Закону, який вступає в дію 21 лютого 2020 року Одеська міська влада повинна була готуватися наступним шляхом:

1. Розроблення та обговорення нових Правил благоустрою, якими були б встановлені регулятори облаштування та експлуатації пляжів міста Одеси для мешканців, суб’єктів господарювання та чиновників відповідно до оновленого законодавства. Тим більше, вони були включені до переліку плану регуляторних актів Одеської міської ради ще у 2016 році.

 

2. Розроблення виконавчим комітетом плану-схеми візуалізації кожного пляжу та затвердження на сесії міської ради і публікацією таких схем по узбережжю.

 

3. Проведення правового аналізу укладених договорів Управлінням інженерного захисту території міста, розвитку узбережжя Одеської міської ради та Комунальним підприємством «Узбережжя Одеси» з метою напрацювання змісту єдиного договору, єдиного порядку укладення на підставі відкритих аукціонів з запровадженням відкритого реєстру таких договорів.

Одеса – багате місто, однак гроші знаходяться у сірому приватному секторі. І тут яку б сферу господарювання ми не підняли, відсутність прозорої системи ефективного управління дозволяє впроваджувати різні схеми, від яких страждають як інтереси пересічних громадян, так і бюджет міста.

 

Тому я пропоную створити таку систему публічного управління пляжами, яка б гарантувала дотримання чесних правил для всіх та наповнила бюджет міста.

 

Пляжі – лише одне із таких проблемних питань. Втім, ці території не варто розглядати виключно як економічний актив чи фіскальний ресурс. Це – спільне багатство мешканців Одеси і усього народу України. Їх доступність є не лише основою для розвитку туристичного потенціалу, а й маркером дотримання конституційних свобод у нашому місті та державі.